اخبار

طرز تهیه ژل کتیرا

کتیرا ترشحات صمغی خشک شده حاصل از گیاه آستراگالوس گومیفر بوده که آنرا تحت عنوان Gum Tragacanth یا گون می شناسند. در اثر خراش دادن ساقه گیاه، صمغ به طرف شکاف رانده شده و در مجاورت هوا بر اثر تبخیر آب بتدریج سخت می گردد.
هر چه زمان خشک شدن صمغ ترشح شده کوتاهتر باشد، به همان نسبت کتیرای حاصل سفیدتر و شفافتر خواهد بود. کتیرا در فراورده های آرایشی و بهداشتی همواره به عنوان قوام دهنده مصرف داشته و اگر بصورت لعاب در آمده و برای حالت دهندگی مو استفاده می گردید ولی بدلیل فسادپذیر بودن آن امکان نگهداری درازمدت میسر نبود. در سالهای اخیر شرکتهایی اقدام به عرضه ژل کتیرا نموده اند که در زیر تهیه آن را در اختیار کابران سایت قرار میدهیم.
مواد لازم:
۱٫حدود ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان کتیرای خالص که میتوانید از عطاری تهیه کنید فقط باید این نکته را یادآور شد که موقع خرید کتیرا، کتیراهای بزرگتر را خریداری کنید.
۲٫یک عدد بطریه در دار
۳٫آب ترجیحا جوشیده

مراحل ساخت:
ابتدا حدود ۵ تا ۷ عدد برگ کتیرا که ما فرض میگیریم هر کدوم اندازه یه سکه ی ۱۰ تومانیه قدیمی را داخل ظرف ریخته و سپس آب جوشیده ولرم به آن اضافه شود تا جایی که آب به دندانه های بالای ظرف برسد. سپس در آن را گذاشته و به مدت ۱۲ ساعت صبر کرده و در هر نیم ساعت یا ۱ ساعت آن را همزده تا کاملا مخلوط بشوند. سپس چند ساعت نمونه را داخل یخچال نگه داری کرده تا سفت گردد.
برای تنظیم گرانروی میتوانید از آب بیشتر یا برگ کتیرا کمتر بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *