اخبار

آشنایی با اساتید بزرگ شیمی(دکتر حسین آقا بزرگ)

نام: پروفسور حسین آقابزرگ

📚تحصیلات:

-لیسانس شیمی، دانشکده علوم دانشگاه تهران ۱۳۵۱
-فوق لیسانس شیمی، دانشکده علوم دانشگاه تهران ۱۳۵۴
-دکتری شیمی معدنی، دانشگاه فلوریدای امریکا۱۳۶۱
-فوق دکتری، دانشگاه مرسر جورجیا امریکا ۱۳۶۲
🏆افتخارات:

-استاد و محقق برجسته دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم) از سال ۱۳۶۳
-چاپ بیش از ۲۰۰ مقاله ISI در مجلات مختلف دنیای شیمی
-تالیف کتب ارزشمند دانشگاهی رشته شیمی. از بین آنها می توان به کتاب شیمی معدنی که مرجع ارزشمندی برای تدریس درس شیمی معدنی در دانشگاه می باشد، اشاره کرد.
-پژوهشگر نمونه دانشگاه تربیت معلم که ۷ مرتبه به این افتخار نائل شدند
-دریافت جایزه برتر پژوهشهای بنیادی در نوزدهمین جشنواره خوارزمی از دست رئیس جمهور
-تقدیر شده به عنوان شیمیدان برجسته پیشکسوت در دوازدهمین سمینار شیمی معدنی ایران در سال ۱۳۸۹

✅ نام شیمی معدنی در ایران با نام دکتر حسین آقابزرگ گره خورده است. ایشان جزو اولین کسانی بودند که مبانی این رشته را در کشور با نوشتن کتابهای ارزشمندی همچون، مبانی شیمی معدنی و کتاب شیمی معدنی در ۵ جلد، پایه ریزی کردند. دکتر آقابزرگ پس از اتمام تحصیل خود در امریکا، به عنوان استاد دانشگاه مرسل جورجیا مشغول به کار شدند. اما پس از یک سال، ترجیح دادند تا به کشور خود برگشته و به دانشگاه تربیت معلم بپیوندند. بسیاری از معلمان شیمی زحمتکش کشورمان، الفبای شیمی را ازین استاد بزرگ آموخته اند. تحقیقات ایشان بیشتر بر روی تهیه کمپلکس های مختلف، انجام کارهای محاسباتی بر روی این ترکیبات، طیف سنجی و کریستالوگرفی ترکیبات معدنی بود. در نهایت ایشان در سال ۲۰۱۰ از سوی مجله Thomson Reuters ISIدوبار در لیست ۱ درصد دانشمندان برتر رشته شیمی قرار گرفت. این موفقیت شاید به عنوان آخرین دستاورد این استاد برجسته کشورمان به شمار آید. چرا که دکتر آقابزرگ چند ماه بعد، یعنی در ۱۷ اسفند ماه ۱۳۸۹ به دلیل ابتلا به سرطان دار فانی را وداع گفت. روحش شاد و یادش گرامی باد.

دکتر آقابزرگ استاد نویسنده ی این سطور در زمان کارشناسی بود، در روزگار قحط الرجال اساتید و جزوه های تکراری می گفت کتاب بخوانید و جزوه برندارید. به قول حضرت سعدی زنده است نام خرم نوشیروان به خیر    گرچه بسی گذشت که نوشیروان نماند……

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *