مقالات

از ماسک های ضد کرونایی تا ساخت آنتی ویروس های نابودکننده کرونا

ماسک های ضد کرونا

 یک استاد شیمی و از شیمیدانان برجسته جهان گفت: مشخص است که ویروس کووید ۱۹ بسیار خطرناک است و به راحتی از انسانی به انسان دیگر منتقل می‌شود؛ بنابراین نیاز به توسعه درمان‌های همه جانبه است، اما شیمی دارویی تحقیقات گسترده‌ای در زمینه ساخت مولکول‌های دارای خواص شبه دارو شروع کرده است.

زرین اسحاقی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پژوهش‌هایی چون تزریق مواد شیمیایی ضد ویروسی به ماسک معمولی برای پیدا کردن قابلیت غیرفعال کردن ویروس کرونا و پژوهش‌هایی از این دست توسط محققان آمریکایی تحت بررسی است، اما هنوز نمی‌توان به کارایی چنین موادی اطمینان و اعتماد کرد چراکه موادی مانند پلی آنیلین و یا حتی یون‌های مس اگر در معرض تنفس در طولانی مدت قرار بگیرند مضراتی در بر دارند.

وی افزود: البته می‌توان تحقیقات سودمندی در این زمینه انجام داد، به خصوص با استفاده از نانوکامپوزیت‌های پلیمری زیست سازگار، اما مسلما چنین تحقیقاتی نیاز به امکانات و بودجه‌های تحقیقاتی دارد.

این استاد شیمی بیرجندی با اشاره به کمک علم شیمی برای کنترل شیوع کرونا، تصریح کرد: شیمی در درک عملکرد ویروس کووید ۱۹ ، از شناسایی ساختار ویروس گرفته تا پاتوژن‌ها، جداسازی واکسن‌ها و روش‌های درمانی و همچنین در تولید مواد و تکنیک‌های مورد استفاده توسط تمام محققان، ویروس شناسان و پزشکان، نقشی اساسی دارد.

اسحاقی ادامه داد: در ایران نیز پژوهش‌هایی در این زمینه به صورت مقدماتی آغاز شده است که در این مرحله هنوز نمی‌توان از نتایج و پیشرفت‌ها یاد کرد.

وی ادامه داد: مشخص است که ویروس کووید ۱۹ بسیار خطرناک است و به راحتی از انسانی به انسان دیگر منتقل می‌شود؛ بنابراین نیاز به توسعه درمان‌های همه جانبه است؛ با این حال تاکنون هیچ واکسن یا داروی تایید شده‌ای علیه عفونت کووید ۱۹ در دسترس نیست، اما شیمی دارویی تحقیقات گسترده‌ای در زمینه ساخت مولکول‌های دارای خواص شبه دارو شروع کرده است.

این شیمیدان جهانی بیان کرد: علاوه بر این، مطالعه بر روی ساخت آنتی ویروس‌هایی با طیف گسترده که ویروس‌های اصلی را هدف قرار می‌دهند، به طور ویژه مورد بررسی است و این یک استراتژی بسیار امیدوار کننده برای درمان این بیماری تنفسی کشنده بوده؛ به عنوان مثال طراحی مهارکننده‌های پپتیدی برای کووید ۱۹ یکی از زمینه‌های مهم مورد مطالعه شیمی دارویی است.

اسحاقی با اشاره به یافته‌های جدید علم شیمی در صنایع غذایی و پتروشیمی، اظهار کرد: مواد شیمیایی می‌توانند نقش مهمی در تولید و نگهداری مواد غذایی داشته باشند، به عنوان مثال مواد افزودنی غذایی می‌توانند ماندگاری مواد غذایی را افزایش دهند، مواد دیگر مانند رنگ‌ها، می‌توانند ظاهر ماده غذایی را جذاب‌تر کنند.

وی ادامه داد: از طعم دهنده‌ها برای خوشمزه شدن غذا استفاده می‌شود و مکمل‌های غذایی نیز به عنوان منابع تغذیه استفاده می‌شوند.

وی یادآور شد: در صنایع دیگر نیز مانند صنایع پتروشیمی تحقیقات گسترده‌ای در حال انجام است، مواد مورد استفاده در صنایع پتروشیمی، مواد شیمیایی حاصل از نفت یا گاز طبیعی هستند.

اسحاقی با اشاره به تحقیقات گسترده علم شیمی برای کمک به صنایع، خاطرنشان کرد: محصولات زیادی به کمک علم شیمی آلی از مواد پتروشیمی ساخته شده‌اند؛ مانند پلاستیک‌ها، صابون و شوینده‌ها، حلال‌ها، داروها، کودها، سموم دفع آفات، مواد منفجره، الیاف مصنوعی و لاستیک‌ها، رنگ‌ها و غیره.