اخبار

دستیار پژوهشگران به نوعی رنگ که قابلیت تولید انرژی دارد

گروهی از پژوهشگران انستیتوی سلطنتی ملبورن موفق به توسعه نوعی رنگ شده اند که می تواند برای تولید انرژی پاک به کار برده شود.

امروزه به لطف ابداعات و فناوری های جدیدی که در هر ثانیه پیشرفت می کنند، می توان انتظار تأمین برق خانه ها را با استفاده از انرژی پاک داشت. شماری از برنامه های دولتی در جوامع بین الملل، به دارندگان منازل مسکونی با ارائه برخی کمک های مالی در جهت تجهیز محل سکونت شان با پنل های تولید کننده انرژی خورشیدی کمک می کنند.

از طرفی شرکت بزرگ “تسلا” موفق به توسعه نوعی کاشی مخصوص پشت بام شده اند که قابلیت تولید انرژی خورشیدی را با سرعت بالا و به میزان قابل توجهی در اختیار مصرف کنندگان می گذارد. در حال حاضر هم خبر رسیده است یک نوآوری جدید در استرالیا ارائه شده که می تواند تولید انرژی پاک را یک گام جلوتر ببرد و آن را ساده تر کند.

در این رنگ، تیتانیوم اکسید که غالبا در رنگ های صنعتی به کار می رود، با یک ماده جدید ترکیب شده است: مولیبدن سولفید ترکیبی. عملکرد این ماده بسیار شبیه ژل های سیلیکایی است که با برخی محصولات تجاری بسته بندی شده و سبب کاهش آسیب دیدگی در اثر فرآیند جذب رطوبت می شود.

این ماده همان طوری که رطوبت را از هوای اطراف خود جذب می کند، توان لازم برای جذب نور خورشید را هم دارد و البته می تواند آب را به عناصر سازنده اش، یعنی هیدروژن و اکسیژن تفکیک کند و هیدروژن بدست آمده را برای استفاده به عنوان سوخت در پیل های سوختی یا در جهت استفاده در تأمین توان یک وسیله نقلیه به کار برد.

سرپرست این تحقیق، “توربن دانکه” امیدوار است تا در آینده بتوان محصول نهایی را به صورت عمده و با قیمت اقتصادی مناسب عرضه کرد. وی همچنین معتقد است که رنگ ساخته شده توسط گروهشان، می تواند در انواع آب و هوای موجود در کره زمین کارآمد باشد؛ اقلیم هایی از محیط های بسیار شرجی و مرطوب تا مکان های گرم و خشک.

این رنگ را می توان برای پوشش مناطقی به کار برد که دارای نور کافی خورشید برای تأمین نیاز پایه از تابش خورشیدی در پنل های آن نیستند. بدین ترتیب، ظرفیت کلی یک منزل مسکونی یا مِلک برای تولید انرژی پاک به حداکثر خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *