اخبار

کبالت ودردسر بزرگترین کمپانی دنیا،چرا خرید کبالت برای اپل مهم است؟

کبالت یک ماده بسیار مهم در ساخت باتری های لیتیم – یونی است؛ با این وجود، اصلا دور از انتظار نیست که کمپانی های بزرگ تکنولوژی مثل اپل، تسلا، سامسونگ، فولکس واگن و … به دنبال عقد قراردادهای طولانی مدت برای تصاحب منابع بیشتر عنصر کبالت باشند.

به نقل از بلومبرگ، اکنون با ورود غول های خودروسازی به بازار خرید فلز کبالت، شرکت اپل نیز احساس خطر کرده و قصد دارد انبارهای خود را مملو از کبالت کند.

طبق ادعای این خبرگزاری، اپل که عنوان ثروتمندترین کمپانی تکنولوژی دنیا را یدک می کشد، در حال صحبت با معدن داران است تا کبالت را به صورت مستقیم از آنها خریداری نماید. این حرکت اپل در راستای جلوگیری از کاهش حجم این فلز به دلیل رشد ناگهانی خودروهای برقی است.

همانطور که می دانید، عنصر کبالت (Co) که از دسته فلزات واسطه بوده و در بلوک d جدول تناوبی قرار دارد، یکی از مهمترین اجزای ساخت باتری های متداول لیتیم – یونی است. تا زمانی که سیلسیم مایع و یا گرافن جایگزین این نوع باتری ها شوند، باید از کبالت باقی مانده بر روی کره زمین نیز استفاده کرد. محققان در تلاش اند تا با به کارگیری دو ماده مذکور در بخش تامین کننده انرژی وسایل هوشمند نظیر خودروهای الکترونیکی، موبایل،‌ تبلت و لپ تاپ، بازدهی باتری ها را افزایش دهند.

طبق ادعای بلومبرگ، اپل به دنبال بستن قرارداد برای خرید چندین هزار تن از این فلز به مدت پنج سال یا بیشتر است. اولین صحبت ها برای عقد این قرارداد، بیش از یک سال پیش انجام شد؛ از سویی دیگر، یک منبع ثانویه به بلومبرگ گفته که ممکن است این معامله صورت نگیرد.

شرکت اپل apple company

شرکت اپل apple company
تحلیلگران می گویند اگر خرید مستقیم و بدون واسطه کبالت توسط قدرتمندترین کمپانی تکنولوژی دنیا صورت بگیرد، در واقع این کار را در رقابت با سازندگان خودرو و باتری سازها انجام می دهد که به دنبال مواد خام هستند. غول های خودروسازی همچون بی ام و و فولکس واگن نیز به دنبال قراردادهایی چند ساله هستند تا اطمینان حاصل کنند کبالت کافی برای رسیدن به اهداف خود در تولید خودروهای برقی را دارند.

لازم به ذکر است که در باتری تلفن های هوشمند کنونی نزدیک هشت گرم کبالت تصفیه شده استفاده می شود اما باتری یک خودروی برقی، به بیش از هزار برابر این میزان نیاز دارد.

دو سوم از منابع جهانی کبالت از کشور کنگو استخراج می گردد که دارای مشکلات حقوق بشری و اخلاقی بسیاری است. سازمان عفو بین الملل در جریان یکی از تحقیقات خود متوجه شد کبالتی که به وسیله کودکان کار در کنگو استخراج می شود، ممکن است وارد زنجیره منابع خریداری شده شرکت های سامسونگ، مایکروسافت، اپل و فولکس واگن شود.

اپل پس از این گزارش گفت که تا وقتی اطمینان نیابد حمایت های لازم صورت گرفته است، اجازه نخواهد داد فلز یاد شده از طریق معادن کوچک وارد چرخه منابع آنها شود. این کمپانی آمریکایی اخیرا اعلام کرده بود که منابع کبالت مورد نیاز خود را در سال ۲۰۱۶ تکمیل کرده است؛ این در حالی است که تا قبل از انتشار گزارش فوق، اپل خرید کبالت را به شرکت هایی که باتری های گوشی های آیفون را تولید می کردند سپرده بود.

بر اساس گزارشاتی که هر ساله توسط سایت های تحلیلگر تکنولوژی منتشر می شود، گوشی های هوشمند تولید شده، سهم یک چهارمی از تولید کبالت جهان را در اختیار دارند و اپل نیز مشتاق است منابع کبالت خود را ذخیره کند تا برای تولید محبوب ترین گجت های خود، یعنی آیفون و آیپد موجودی کافی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *