اخبار

ساخت چوب شفاف با قابلیت های ویژه در سوئد:آغازی بر صنعت

پژوهشگران در استکهلم سوئد موفق به ساخت چوب شفاف شده اند که قابلیت های ویژه ای مثل جذب و پخش گرما دارد. کارفرمایان پیش بینی می کنند که این فناوری می تواند آغاز عصر جدیدی در صنعت ساختمان سازی باشد.

و به نقل از Newsweek، سه سال قبل موسسه سلطنتی فناوری KTH در استکهلم سوئد توانست نوع تازه ای از چوب شفاف تولید کند. این تیم ترکیبی از دیواره سلولی چوب درخت بالسا را که نور به خود جذب می کرد، حذف کردند.

در ادامه ترکیبات آکریلیک را به این چوب اضافه نمودند تا آن را شفاف کنند. نتیجه به دست آمده چوب شفافی شد که تحمل بارهای سنگین را داشت و برای ساخت و ساز در صنعت ساختمان، گزینه ای مناسب به شمار می رفت.

اکنون همین تیم تحقیقاتی سعی کرده تا عملکرد چوب یاد شده را بهبود بخشیده و قابلیت جذب و پخش گرما را هم به آن اضافه کند.

به این ترتیب اگر از این مواد در ساخت خانه ها استفاده گردد، مصرف انرژی تا حد مطلوبی کاهش یافته و صرفه جویی زیادی در هزینه ها ایجاد خواهد شد.

گروه دانشمندان موسسه سلطنتی فناوری KTH تلاش کردند تا پلی اتیلن گلیکول (PEG) را به چوب اولیه اضافه کنند. این ماده که در دمای ۲۸ درجه سانتی گراد ذوب می شود، می تواند گرمای تولید شده در همین فرآیند را هم جذب کند.

با اضافه کردن PEG به چوب، تیم تحقیقاتی موفق شده تا بهره‌وری انرژی این چوب های شفاف را ارتقا دهد.

ساخت چوب شفاف برای مصالح ساختمان سازی

ساخت چوب شفاف برای مصالح ساختمان سازی
اگر خانه ای با کمک این چوب های شفاف ساخته شود، قادر است در یک روز آفتابی، گرما را به خود جذب کند و در عین حال داخل خانه را هم خنک نگه دارد؛ اما در شب، این گرما به داخل خانه برگشته و دمای محیط منزل همواره ثابت می ماند.

فارغ از مزیت های مطرح شده که در ساخت چوب شفاف وجود دارد، از هر نظر این ماده به مصالح رایج ساختمانی اولویت دارد.

با باور کارشناسان، این چوب عملکرد مکانیکی قابل قبول و همچنین حجم کمتری نسبت به دیگر مصالح دارد. در ساخت چوب شفاف این نکته هم در نظر گرفته شده که نسبت به شیشه ها، عایق های حرارتی بهتری باشند.

در پایان لازم به یادآوری است خانه هایی که از این متریال در احداث آنها استفاده می شود، روشنایی و نورگیری بیشتری خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *