اخبار

فوم اسفنجی با قابلیت تصفیه هوای محیط دردانشگاه رایس انگلستان

پژوهشگران دانشگاه رایس در کشور انگلستان موفق به تولید نوعی فوم های اسفنجی از جنس بور نیترید شدند که با جذب گاز کربن دی اکسید از پیرامون، قابلیت تصفیه هوا را دارد.

به نقل از گیزمگ، اجزای سازنده این فوم اسفنجی عبارت اند از ساختارهای شش ضلعی بورو نیترید و الکل پلی وینیل. این فوم می تواند تا ۳ برابر وزن خودش، گاز کربن دی اکسید را از هوای پیرامون خود بمکد.

محققان دانشگاه رایس برای تهیه این فوم، ورقه های مسطح بور نیترید را منجمد کردند؛ بدین ترتیب ساختار سه بعدی در ورقه های مذکور ایجاد شد. بور نیترید در این وضعیت دچار ساختار شکننده است و در مایعات به سهولت حل می شود؛ آنها برای مرتفع کردن این مشکل، با بهره گیری از الکل پلی وینیل قدرت آن را افزایش داده و دوباره آن را منجمد کردند.

آنها می گویند حتی افزودن مقدار کمی از این الکل می تواند مؤثر باشد؛ اتصالات مواد سازنده صفحات بور نیترید را استحکام بخشد و تغییری در ظاهر و سطح آن ایجاد نکند. در ادامه، با استفاده از شبیه سازی ساختار مولکولی این ماده، به توانایی جذب گاز کربن دی اکسید موجود در محیط اطراف که نسبت به وزن آن حدود ۳۴۰ است، پی بردند.

طبق نتایج بدست آمده، علاوه بر قابلیت چندباره این محصول، روند تولید آن به قدری ساده است که می توان به سرعت آن را صنعتی سازی کرده و در مقیاس بالا به بازارهای جهانی عرضه کرد.

این ماده قابلیت استفاده به عنوان فیلتر را دارد و گروه پژوهشی آن اعلام کرده اند که قادر به تغییر ابعاد منافذ آن نیز هستند تا در موارد مختلف بر اساس نیاز مورد استفاده قرار گیرد. این تیم تحقیقاتی در اقدامی جالب متوجه شدند که با افزودن یک لایه پلیمر “PDMS” می توان از این ماده نوعی سپر لیزری ساخت که در استفاده های پزشکی از لیزر، می توان از آن جهت محافظت از بافت ها استفاده کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *