مقالات

زباله های پلاستیکی همچنان گریبانگیر اقیانوس آرام

اواسط سال ۲۰۱۸ میلادی بود که شرکت اوشن کلیناپ اعلام کرد طرح خود را برای پاکسازی اقیانوس آرام از زباله های پلاستیکی آماده کرده اما حالا اخبار حاکی از مواجه شدن پروژه با مشکل است.

مخترع و سرمایه گذاری طرح Ocean Cleanup، «بویان اسلت» جوان بود که در زمانی که ۱۷ سال داشت، طرح یک سد U شکل به طول ۶۰۰ متر را برای پاکسازی آب اقیانوس آرام به شرکت مذکور ارائه کرد.

سازوکار این سد به گونه ای پیش بینی شده که با جریان آب و باد، بر روی سطح دریا حرکت کرده و زباله های پلاستیکی را جذب می کند. نکته مهم آن است که حتی زباله هایی با ابعاد یک میلی متر نیز توسط این دستگاه جذب خواهد شد.

اوشن کلیناپ در نظر داشت تا حد فاصل میان هاوایی و کالیفرنیا را که یک قطعه بسیار بزرگ از زباله های پلاستیکی پوشانده، پاکسازی کند. این فیلتر که نام تجاری آن System 001 اعلام شده، اکنون پس از انجام عملیات خود، به دلیل مشکلات بزرگی که سر راهش پیش آمده باید به ساحل برگردد.

اسلت جوان که حالا در ۲۴ سالگی قرار دارد، در گفتگو با NPR گفته در نهایت فرم U شکل این دستگاه دچار مشکل خواهد شد و هفته پیش، بخشی به ابعاد ۲۰ متر دچار شکستگی شد.

آنطور که اسلت گفته، System 001 با سرعت ۴ اینچ بر ثانیه، بسیار کند حرکت می کند و مواد مورد استفاده در ساخت آن به علت جریان مداوم آب و نیز طوفان های احتمالی، نیاز به تقویت و بازآوری دارند.

طبق گفتگوهای انجام شده، این دستگاه اکنون برای تعمیر به هاوایی برده شده است.

مجله فوربس پیش بینی کرده که این طرح، چیزی نزدیک به ۲۴.۶ میلیون دلار هزینه خواهد داشت که برای چنین پروژه جاه طلبانه ای، یک شکست اساسی به حساب می آید.

با تمام این تفاسیر، اسلت و تیمش در Ocean Cleanup مشغول به کار خود هستند تا به هر قیمتی که شده، این طرح را به موفقیت برسانند.

اگر دستگاه اصلاح شود و بتواند به درستی کار کند، تخمین زده شده که سالانه ۵۵ تن پلاستیک از اقیانوس جمع آوری می کند.

در بازه زمانی طولانی تر با بکارگیری ۶۰ سیستم مشابه، می توان ۵۰ درصد زباله های موجود در اقیانوس آرام را جمع آوری و بازیافت کرد؛ زمانی که حدودا ۵ سال پیش بینی می شود.

به نظر شما، آیا در نهایت انسان می تواند دریا و اقیانوس ها را از آلودگی های زیست محیطی نظیر پلاستیک پاکسازی کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *