اخبار

تولید نوعی پارچه با قابلیت خنثی سازی اثر تسلیحات شیمیایی

پژوهشگران موفق شدند پارچه ای با قابلیت خنثی سازی اثر تسلیحات شیمیایی تولید کنند و از این طریق، جان افرادی که ممکن است با این نوع ادوات کشته شوند، نجات دهند. برای مطالعه جدیدترین دستاورد محققان شیمی، با کمولوژی همراه شوید.

اختراع جدید دانشمندان از نوعی “چهارچوب فلزی اورگانیک” برای دستیابی به خواص جادویی خود بهره می گیرد؛ اما درباره تسلیحات شیمیایی باید این نکته را مورد توجه قرار داد که آنها سلاح هایی هستند که از خود مواد شیمیایی خطرناک پراکنده می کنند و می توانند به کشته شدن هزاران نفر در طی چند دقیقه منجر شوند.

همانطور که ساختار یک سلاح شیمیایی از عناصر پرتوزا تشکیل شده، حفاظت از آنها هم بسیار دشوار است؛ چرا که تأثیرات آن در کمترین زمانی روی پوست فرد بروز می کند و در کسری از ثانیه جذب آن می شود.

گفتنی است محققان مدت هاست روی راهکارهای احتمالی برای مقابله با این تسلیحات کار کرده اند و یکی از جدیدترین دستاوردها در این زمینه هم “چهارچوب فلزی اورگانیک” و یا MOF ها هستند که بر اساس عنصر زیرکونیم (Zr) ساخته می شوند.

پودرهای ساخته شده بر پایه این تکنیک قادر اند که اثر تسلیحات شیمیایی را کم کرده یا آنها را به صورت کامل از میان بردارند. البته این مواد مشکلات مختص خود را دارند که یکی از آنها، ناپایداری شان است. بنابراین؛ دانشمندان به جای آنکه تلاش کنند این پودرهای ناپایدار را بر روی پارچه به کار بگیرند، تصمیم گرفتند چهارچوب های مذکور را مستقیما روی بافت خود پارچه تشکیل دهند.

آنان در ادامه، حاصل کار را با ماده ای که شباهت زیادی به عوامل عصبی مورد استفاده در تسلیحات شیمیایی داشت، تحت آزمایش قرار دادند و دریافتند که پارچه قادر به خنثی سازی ترکیبات یاد شده در کمتر از ۵ دقیقه است. لازم به ذکر است این پارچه در تأسیساتی کاربرد دارد که در آنها افراد به صورت مداوم در معرض مواد شیمیایی خطرناک قرار دارند و از آن جمله می توان به کارکنان اورژانس اشاره نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *