مقالات

تصفیه آب های زیرزمینی با ابداع شن های مخصوص

محققان دانشگاه برکلی آمریکا به تازگی دانه هایی در ابعاد شن ابداع کرده اند که قادر است آب های جاری در خیابان ها را قابل آشامیدن کند.

هنگامی که باران حتی در اماکن خشک ببارد، معمولا آب در خیابان ها جاری می شود و در نهایت به فاضلاب منتهی می گردد.

اکنون با استفاده از یک شن با پوششی از منگنز اکسید، آب آلوده جاری در کوچه و خیابان ها می تواند به سرعت و به راحتی تصفیه شده و قابل شرب مردم شود.

این شن که در دانشگاه برکلی کالیفرنیا ساخته شده، در حقیقت همان شن معمولی است که به دو نوع منگنز طبیعی مخلوط شده است. ترکیب نهایی به منگنز اکسید تبدیل می شود که برای انسان و البته محیط زیست کاملا ایمن و بی ضرر است.

شاید ساز و کار این شن برای شما جالب باشد:

وقتی آب آلوده به آلاینده های ارگانیک مثل علف کش ها، آفت کش ها و یا بیسفنول A (به اختصار ‌BPA) برسد و از این شن ها عبور کند، اکسید منگنز به مواد شیمیایی آنها می چسبد؛ در نتیجه مواد از آب جدا شده یا به قطعات کوچکتر که کمتر سمی و بیشتر قابل تخریب هستند، شکسته می شود.

می توان گفت که مکانیسم این شن دقیقا مثل غشا است.

اگر چه اثر بخشی منگنز اکسید با گذر زمان کاهش می یابد اما با عبور دادن آب دارای کلرین رقیق از شن ها، می توان آنها را مجددا شارژ کرد.

تخمین زده می شود که یک لایه ۰/۵ متری از این شن ها قادر است به مدت ۲ روز با عبور دادن آب در غلظت کلرین ۲۵ واحد در میلیون (۲۵ ppm) شارژ شود.

هدفی که دانشمندان دانشگاه برکلی در پی آن بوده اند این است که شن های مهندسی شده بتوانند آب های زیر زمینی را با صرف هزینه کمتر و سالم تر در اختیار عموم مردم قرار دهند.

یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی، «جوزف چاربونت» است که می گوید:

«برخورد ما با آب های حاصل از طوفان، به خصوص در ایالت کالیفرنیا، به کلی تغییر کرده است. ما آن را به عنوان یک آلاینده در نظر می گرفتیم، اما باید راهکار مناسب را هم اتخاذ کنیم.

اکنون ما موفق به ابداع یک فناوری جدید شده ایم که می تواند آلودگی این آب ها را با هزینه کمتر و روشی غیر تهاجمی از بین ببرد.»

شرح کامل این پژوهش طی یک مقاله در نشریه علوم و فناوری محیط زیست، موسوم به Environmental Science and Technologyبه چاپ رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *