مقالات

جدول تناوبی عناصر شیمیایی 150 ساله شد

جدول تناوبی به جشن صد و پنجاه سالگی خود نزدیک می شود؛ همان جدولی که دیمیتری ایوانوویچ مندلیف برای نخستین بار عنصرهای شیمیایی را طبقه بندی و در آن قرار داد.
بی شک جدول تناوبی عناصر شیمیایی، یکی از مهم ترین یافته ها و نیز سرفصل های آموزشی بشر است که اینک با آغاز شدن سال ۲۰۱۹ میلادی، جشن ۱۵۰ سالگی خود را برگزار خواهد کرد.
به نقل از CGTN، حدود یک و نیم قرن پیش بود که مندلیف نخستین جدول تناوبی عناصر شیمیایی را ابداع کرد.
البته ناگفته نماند که پیش از او افراد دیگری برای دسته بندی کردن عنصرها تلاش کرده بودند اما هیچ یک به موفقیتی که مندلیف در ۱۸۶۹ رسید، دست نیافتند.
جدول پیشنهادی او دارای ۶۳ عنصر شیمیایی و بدون حضور گازهای نجیب بود. کم کم با پیشرفت دانش و پیدا شدن عنصرهای طبیعی و سنتزی بیشتر، این جدول کامل شد.
جدول تناوبی به گونه ای ساخته شده بود که نه تنها به معرفی هر عنصر شیمیایی می پرداخت، بلکه شناسایی و وجود عناصر دیگری که انتظار کشف آنها در سال های آینده می رفت را پیش بینی و جای شان را خالی نگه می داشت.
تا امروز (که اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی است)، ۱۱۸ عنصر شیمیایی توانسته اند به جدول تناوبی عناصر شیمیایی راه بیابند که نامگذاری چهار مورد از آنها با اعداد اتمی صورت گرفته است.
این عنصرها در واکنش های هسته ای به دست می آیند و عبارت اند از نیهونیم با عدد اتمی ۱۱۳، مسکووی با شماره ۱۱۵، تنسین با عدد ۱۱۷ و نهایتا اوگانسون با شماره ۱۱۸.
هر چهار عنصر یاد شده در سال ۲۰۱۶ میلادی و پس از تایید رسمی سازمان جهانی آیوپاک به جدول اضافه شدند و هنوز نمی توان پیش بینی کرد که در آینده قرار است چند عنصر دیگر کشف یا شناسایی و به جدول مذکور افزوده شوند.
بعضی از عنصرهایی که اخیرا کشف شده اند، بسیار کمیاب هستند؛ مثلا تاکنون ۸ اتم از عنصر نیهونیم مشاهده شده است.
آنطور که برنامه ریزی شده قرار است به مناسبت ۱۵۰ سالگی جدول تناوبی عناصر شیمیایی، مراسمی در تاریخ ۲۸ ژانویه در مرکز یونسکو و در شهر پاریس، پایتخت فرانسه برگزار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *