اخبار

کشف ترکیبات آلی فرازمینی در لایه های آتش نشانی 3 میلیارد ساله

گروهی از محققان ایتالیایی و فرانسوی موفق به کشف ترکیبات آلی فرا زمینی بر اثر تحقیق روی یک سنگ آتشفشانی ۳ میلیارد ساله شدند. این سنگ در آفریقای جنوبی کشف شده است.

اکنون می دانیم که ترکیبات آلی نظیر آمینو اسیدها و گاز متان در فضا هم وجود دارند و احتمالا منشا این ترکیبات روی زمین، به دلیل برخورد بعضی از سیارک های حاوی کربن با زمین منتقل شده اند.

اما زمین شناسانی که لایه های آتشفشانی بسیار کهن در آفریقای جنوبی را مورد بررسی و مطالعه قرار داده اند، شواهدی از کشف قدیمی ترین نمونه های این ترکیبات آلی به دست آورده اند.

به نقل Gizmodo، یک منطقه کوهستانی کوچک به نام Makhonjwa که در آفریقای جنوبی واقع شده است، لایه ای با ضخامت ۷ الی ۲۰ متر از سنگ های آتشفشانی با قدمت ۳ میلیارد ساله را در خود جای داده است.

بین لایه های این فسیل آتشفشانی، کربن وجود دارد که در زمان فعالیت کمتر آتشفشان به وجود آمده است.

این تیم پژوهشگر فرانسوی و ایتالیایی، قسمت های کوچکی از این لایه ها را با استفاده از میکروسکوپ های الکترونی تحت بررسی قرار داده اند. آنها واکنش الکترون ها به یک میدان متغیر مغناطیسی که روند تغییرات آرامی داشت مشاهده کرده و سیگنال های گوناگونی از نمونه ها را دریافت کرده اند.

اغلب این سیگنال ها، رفتارهایی مشابه با ترکیبات حاوی کربن در سطح زمین را داشت اما یکی از نمونه ها، رفتاری شبیه سیارک های حاوی کربن را نمایش می داد.

کشف ترکیبات آلی فرا زمینی در لایه های آتشفشانی

کشف ترکیبات آلی فرا زمینی در لایه های آتشفشانی
لازم به ذکر است که پیدا کردن عناصر فرا زمینی برای محققان عجیب نبود؛ چرا که در اثر برخورد سیارک ها در میلیون سال پیش با زمین، قطعا ترکیبات متفاوتی را به زمین وارد کرده اند.

اما موضوع پرسش برانگیز در این پژوهش این است که با وجود گذشت میلیاردها سال از عمر این لایه ها، چگونه عناصر ذکر شده همچنان قابل اندازه گیری هستند و از قضا مقدار قابل توجهی از آنها برای ردیابی باقی مانده است؟

یکی از فرضیه هایی که در پی کشف ترکیبات آلی فرا زمینی برای این پرسش مطرح شد، این بود که احتمالا لایه مورد مطالعه پس از برخورد یک دنباله دار به اتمسفر زمین و نشست گرد و غبار ناشی از این برخورد، زیر لایه های آتشفشانی این منطقه به وجود آمده است.

آنطور که دانشمندان می گویند، با اینکه این پژوهش شواهد اندکی برای کشف ترکیبات آلی فرا زمینی را فراهم کرده است اما از آنجایی که امضای به جا مانده از برخورد یک شهاب سنگ مشابه اثرات حیات ما زمینی هاست، چنین نتایجی می تواند تحقیق برای یافتن حیات روی سیارات دیگر همچون مریخ را با پیچیدگی مواجه کند.

به نظر شما، آیا حیات بر روی دیگر سیاره ها و یا حتی کهکشان هایی دورتر از راه شیری وجود دارد؟ آیا روزی فرا می رسد که به سیارات دیگر سفر کنیم؟ دیدگاه خود را با مخاطبان کمولوژی در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *