اخبار

رنگدانه های قرمز برای نخستین بار در یک فسیل مشاهده شد

پژوهشگران برای نخستین بار در تاریخ، موفق به تشخیص رنگدانه های قرمز در یک فسیل باستانی شده اند.
نتایج این کشف که امروز در نشریه Nature اعلام شده، به کمک تصویر برداری اشعه ایکس نوین از یک فسیل کاملا سالم نوعی موش چوب منقرض شده با قدمتی بیش از ۳ میلیون سال به دست آمده است.
با این کشف، دانشمندان می توانند بازسازی دقیق تری از موجوداتی که زمانی بر روی سیاره سبز زندگی می کرده اند را انجام داده و در نهایت به فهم بهتری از تکامل دست یابند.
به نقل از پایگاه Phys، گروهی از دانشمندان بین المللی این پروژه، فسیل مذکور را در معرض شدیدترین امواج اشعه ایکس قرار دادند که توسط مرکز شتاب دهنده خطی استنفورد و منبع نور الماسی بریتانیا توسعه یافته بود.
گفتنی است در حالی که عکس برداری اشعه ایکس استاندارد تنها می تواند تاریکی و روشنی را به کاربر نشان دهد، با این روش جدید، تشخیص برخی طیف های رنگی مثل رنگدانه های قرمز هم امکان پذیر شده است.

کشف رنگدانه قرمز در یک فسیلیکی از مدیران این آزمایش، پروفسور «فیل منینگ» است که در خصوص این کشف جدید می گوید:
«در سرتاسر زمین می توانید آثاری از حیات گذشتگان بر روی آن پیدا کنید اما این اطلاعات به تازگی در دسترس علم قرار گرفته اند. به کمک تصویر برداری اشعه X جدید قادر خواهیم بود تا پیشینه شیمیایی فسیل ها و عواملی که در حفظ بهتر آنها دخالت داشته اند را ببینیم.»
دانشمندان به این موش کشف شده، لقب موش توانا را داده اند و به نظر آنها، این موش دارای موهای قهوه ای مایل به قرمز در پشت و پهلوها و نیز موهای سفید در ناحیه شکم بوده است.
به لطف این نتایج به دست آمده در پژوهش فوق، محققان موفق شدند تا یک مدل دقیق و پر جزئیات از این موش هفت سانتی متری را که ۳ میلیون سال پیش در مناطقی از آلمان زندگی می کرده است، شبیه سازی کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *