مقالات

حلال های آروماتیک

بنزن
بنزن از خانواده هیدرکربن های آروماتیک می باشد که به عنوان پیش ماده به مواد شیمیایی سنگین مانند اتیل بنزن و ایزو پروپیل بنزن (cumene) استفاده می شود. همچنین در تولید پلی استایرن ها، پلیمر ها، لاستیک مصنوعی، نایلون، رزین ها، روغن های روان ساز، مواد رنگی و پاک کننده ها، سموم آفت کش و … استفاده می شود.

تولوئن

تولوئن( متیل بنزن) یکی از هیدروکربن های آروماتیک است و به طور گسترده به عنوان یک ماده خام صنعتی و همچنین به عنوان حلال به خصوص در صنایع رنگ( رنگ های ترافیکی) و رزین و صنایع چسب سازی استفاده می شود. از دیگر کاربرد های آن استفاده در تینر، لاک پاک کن ها، چرم های مصنوعی، پوشش های کاغذی و در ساخت فوم، درزگیر های سیلیکونی و TNT می باشد. تولوئن را می توان به عنوان یک تقویت کننده اکتان در سوخت بنزین مورد استفاده در موتور های احتراق داخلی استفاده کرد. همچنین تولوئن به طور عمده به عنوان پیش ماده برای بنزن، زایلین و فنول استفاده می شود.

زایلین

زایلین یکی از هیدروکربن های آروماتیک است و به عنوان حلال به طور گسترده در صنایع رنگ و رزین، در تولید چسب، لاستیک، چرم، پاک کننده ها و درزگیر های سیلیکونی استفاده می شود. در دندانپزشکی نیز زایلین در آزمایشگاه بافت شناسی برای پردازش بافت و همچنین در درمان مجدد ریشه به عنوان حلال استفاده می شود.

همچنین این ماده به عنوان ماده اولیه در الیاف مصنوعی مورد استفاده در ساخت بطری های پلاستیکی کاربرد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *