اخبار

تفاوت ید وتنتورید

ید بزرگترین هالوژن پایدار در گروه هالوژن ها است. در شرایط استاندارد ید به صورت یک جامدی با ظاهر فلزی درخشان بنفش-سیاه وجود دارد.
تنتورید محلول ید در الکل است.در واقع تفاوت کلیدی بین ید و تنتورید این است که ید عنصری است که به هیچ عنصر یا ترکیب دیگری شبیه نیست در حالی که تنتورید محصول انحلال ید در الکل است.
محلول ید تنها حاوی مقدار کمی عنصر ید است.
یدچیست؟
ید بزرگترین هالوژن پایدار در گروه هالوژن ها است. در حالت جامد ید یک ترکیب رنگی قهوه ای است. در طبیعت ید به صورت جامد یافت میشود. ید بسیار فعال است و به سرعت با عناصر دیگر ترکیبات پیچیده‌ای تشکیل می دهد. ید در آب بسیار محلول است به همین خاطر ید در اقیانوس ها فراوان است. اما امروزه منبع اصلی استخراج ید مواد معدنی ید دار است. یکی دیگر از منآبع ید، آب‌های شور است. آب شور یک محلول بسیار غلیظ است که مقدار زیادی نمک خوراکی(سدیم کلرید) در آن حل شده است. ید در جلبک های دریای نیز یافت میشود.
ید عنصری ضروری برای بدن انسان است. اما این نیاز در مقادیر کم است و به صورت طبیعی این مقدار ید را میتوان از طریق غذا به دست آورد توجه داشته باشید که ید بسیار ضروری است زیرا بخشی از تیروکسین است که یک ماده و هرمون ترشح شده از قده تیروئید است که کنترل رشد جسمی و روحی بدن ما را به دست دارد بنآبر این کمبود این ید در بدن میتواند باعث تورم غده تیروئید شود بنآبراین ید به نمکی که در پختن غذا استفاده می‌شود اضافه می شود.
هنگام استفاده از ید باید مراقب باشید تا از جراحات جلوگیری شود زیرا میتواند پوست را بسوزاند.
اما در کل ید باعث جلوگیری از تداخل عملکرد تیروئید با فلئور و بروم میشود.

تنتورید چیست؟
تنتورید یک محلول ساده از ید در الکل است که به عنوان ضدعفونی کننده استفاده می شود. گاهی به این محلول، محلول ضعیف ید هم گفته میشود این به این خاطر است که در این محلول مقداری عنصر ید وجود دارد.
تنتورید معمولا حاوی ۲ تا ۷ درصد از عنصر ید است. دیگر ترکیبات آن، پتاسیم یدات ، اتانول و آب می باشد. این محلول به این دلیل ساخته میشود زیرا استفاده از ید عنصری به طور مستقیم بر روی پوست باعث سوختگی میشود. در حالی که ما از ید برای ضدعفونی زخم استفاده می‌کنیم به همین دلیل تنتورید ساخته می‌شود زیرا غلظت ید در آن کمتر است.
پتاسیم یدات به منظور انحلال بهتر ید استفاده میشود. اتانول برای تبخیر بهتر به کار می رود. هنگامی که این ماده رو ی پوست استفاده میشود تنتورید به سرعت تبخیر می شود و ید ان بر روی پوست باقی میماند. بنابراین تمیز کردن بسیار سریع انجام می شود. اصطلاح محلول ید درواقع به تنتورید اشاره دارد که به عوان یک ضد عفونی کننده در بهداشت استفاده میشود.
تفاوت بین ید و تنتورید چیست؟
-ید یک عنصر است در حالی که تنتورید یک محلول است .
-ید شبیه هیچ عنصر دیگری نیست و این در صورتی است که تنتورید دارای پتاسیم یدات وآب و اتانول به همراه عنصر ید است.
-ید جامد و قهوه ای است ولی تنتورید یک محلول قهوه ای روشن است.
– ید بی نهایت سمی است اما تنتورید در صورت مقدار زیادی از آن به پوست زده شود سمی است.
– از نظر استفاده و تاثیر ان روی پوست باید متذکر شویم که ید در اثر استفاده روی پوست میتواند باعث سوختگی شود و این در صورتی است که تنتورید را می‌توان مستقیمآ بر روی پوست به کار رود.
-ید کاربردهای بسیاری در تجاری دارد که از این جمله میتوان به تولید نمک ید دار که برای ضد عفونی کردن کار برد دارد. در حالی که تنتورید فقط برای بهداشت کاربرد دارد.
خلاصه:
ید و تنتورید هر دو کاربرد خاصیت ضد عفونی کننده دارند. ولی ید سمی است و به عنوان ضد عفونی کننده فقط برای اشیاء استفاده می شود. اما در مقایسه با ید ، تنتورید خواص ملایم تری دارد. به همین دلیل برای تمیز کردن زخم به کار می رود. اگرچه حتی تنتورید هم باید برای جراحات خارجی استفاده شود. کلید تفاوت ید و تنتورید این است که ید عنصری است که شبیه دیگر عناصر نیست اما تنتورید یک محلولی از ید در الکل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *