اخبار

بازیافت باتری لیتیمی

محققان روش جدیدی را برای استخراج لیتیم و کبالت از باتری های قابل شارژ لیتیمی ابداع کردند.

محققان دانشگاه اسلامی بین المللی مالزی توضیح دادند که قیمت هر دو فلز لیتیم و کبالت رو به افزایش است و برای ساخت باتریهای لیتیمی نیز نیاز به هر دو نوع فلز می باشد. آنها تکنولوژی جدیدی را برای بازیافت باتریها طراحی کردند که می تواند کارایی قابل قبولی داشته باشد.
در این روش در ابتدا، باتری مورد نظر در دمای ۷۰۰ درجه سلسیوس پخت می شود تا اینکه ترکیبات کبالت، مس و لیتیم با هدف تخریب ترکیبات آلی همچون پلاستیکها و فومها کلسینه شوند. این مواد کلسینه شده می توانند فلزات و ترکیبات فلزی (نمکها و اکسیدها) را با خود حل کنند که در ادامه تحت اعمال اسیدهای قوی همانند هیدروکلریک اسید و سولفوریک اسید، یونهای فلزی استخراج خواهند شد.

filereader

در این روش از هیدروژن پراکسید به عنوان عامل کاهنده استفاده شده تا بهبود فرایند استخراج بررسی شود. لذا با استفاده از این روش توانستند لیتیم را با بازده ۵۰%‌ و کبالت را با بازده ۲۵% استخراج نمایند که هرکدام از این فلزات به ترتیب ۴۱% و ۸٫۵% وزن یک باتری ۴۸٫۸ وات-ساعت را تشکیل می دهند. این فلزات استخراج شده در ادامه می توانند برای ساخت باتریهای جدید و یا هرجای دیگری در صنعت بکار روند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *