اخبار

انواع آتش خاموش کن

برای خاموش کردن آتش، روش های مختلفی وجود دارد. می دانیم که یک آتش به مثلت اکسیژن، سوخت  و گرما نیاز دارد. بنابراین با حذف هریک از این عوامل، می توانیم شعله آتش را خاموش کنیم.

بدین منظور کپسول های مختلفی درنظر گرفته شده است و هریک برای شعله ای خاص کارایی خواهد داشت. در ادامه هریک را شرح خواهیم داد.

۱- کپسول آب:

در کل استفاده از آب تنهای برای شعله نوع A کارایی خواهد داشت. یعنی شعله ناشی از سوختن موادری از قبیل چوب، کاغذ، پارچه و… . رنگ این کپسول معمولا خاکستری است و کمتر در آزمایشگاه ها دیده می شود. آب به حذف حرارت و خنک کردن شعله منجر به خاموش شدن آن می شود.

برای خاموش کردن شعله از نوع A، بهترین و مناسب ترین روش، استفاده از آب خواهد بود زیرا: قیمت مناسبی دارد، سمی نیست، با شعله واکنشی نمی دهد و محصول سمی ایجاد نمی شود و در دسترس اکثر محل و موقعیت ها است.

گاهی به کپسول آب مواد ایجاد کننده کف ( سورفکتانت) اضافه می شود. این کپسول ها با تولید کف باعث خاموش شدن آتش خواهند شد و بیشتر برای مصارف خانگی مناسب هستند. زیرا سطح تماس آب و میزان خیس شدن مواد چوبی را افزایش می دهد.

تنها محدودیت جزئی استفاده از آب، تولید بخارات داغ هست که اگر در یک اتاق بسته بکار برده شود، می تواند با نفوذ از البسته آتش نشانان، باعت سوختگی شود.

 

۲- کپسول دی اکسید کربن

یکی از پرکاربردترین وسایل خاموش کننده آتش در آزمایشگاه ها، کپسول حاوی کربن دی اکسید مایع است که یه دارای یک نازل خروجی سیاه رنگ می باشد. این کپسول برای خاموش کردن آتش از نوع B ,C کارایی مناسبی خواهد داشت. وقتی مایع کربن اکسید از کپسول خارج می شود، به علت انبساد سریع، باعت خنک شدن موضعی خواهد شد. همچنین منجر به خارج شدن دسترسی به اکسیژن می شود که نتایجه آن خاموش شدن شعله آتش خواهد بود.

با از بین رفتن دی اکسید کربن، و بازگشتن اکسیژن به حضور سوخت، به علت نبود گرما، شعله دوبازه ایجاد نخواهد شد. اکثر مایعات ظرفیت گرمایی پایینی دارند، بنابراین خیلی گرم نخواهند بود. بنابراین با از بین رفتن شعله آتش توسط دی اکسید کربن، شعله خاموش شده و دوباره ایجاد نمی شود.

اگر از کپسول دی اکسید کربن برای خاموش کردن یک آتش از نوع A استفاده شود، چه اتفاقی رخ می دهد؟ فرض کنید یه تکه چوب توسط دی اکسید کربن خاموش شود، دی اکسید کربن اکسیژن را پس می زند و آتش خاموش می شود، ولی بار قطع کردن دی اکسید کربن، به علت داغ بودن سطح چوب، حضور دوباره اکسیژن، آتش دوباره ایجاد خواهد شد. بنابراین دی اکسید  کربن برای آتش از نوع A مناسب نیست.

 

۳- آتش خاموش کن پودری:

این دسته از آتش خاموش کن ها به دو مدل BC و ABC موجود هستند. در نوع BC، یک پودر استفاده می شود که در اثر پوشاندن سطح مایع، دسترسی سوخت را محدود می کند و از تبخیر مایع جلوگیری می کند که منجر به خاموش شدن آتش می گردد.

در نوع ABC، عملکرد مشابه BC است به این تفاوت که پودر مورد استفاده می تواند بر روی سطح مواد جامد هم پوشانده شود. این مواد دسترسی اکسیژن را به سوخت و سطح جامد محدود می کند، حتی اگر سطح هنوز دارای دمای بالایی باشد، در نتیجه شعله آتش خاموش خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *