اخبار

کتابی نو،شیمی جنایی

خبری از شیمی جنایی
رییس آزمایشگاه شیمی جنایی مرکز تشخیص هویت ناجا: ۳۰ تا۴۰ درصد قتل‌های عمدی از طریق مسمومیت، با گاز سیانور به وقوع می‌پیوندد
خبرگزاری دانشجویان ایران – تهران
سرویس: اجتماعی – حوادث

رییس آزمایشگاه شیمی ـ جنایی مرکز تشخیص هویت نیروی انتظامی گفت: امروز بیشتر جنایاتی که به وسیله مسمومیت در کشور به وقوع می‌پیوندد، به وسیله گاز سیانور بوده و در برخی موارد نیز تبهکاران حرفه‌ای به وسیله گاز CO سعی می‌کنند، راز جنایات خود را مخفی کنند.

سرهنگ اشراقی در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» ایسنا، با اشاره به این که شناسایی گاز CO در بدن مقتول و نمونه‌های جمع‌آوری شده در صحنه‌های جرم بسیار کار پیچیده و مشکلی است، تصریح کرد: سه تا پنج درصد از جنایت با مسمومیت، به وسیله گاز CO و ۳۰ تا ۴۰ درصد قتل‌هایی که با هدف از بین فرد انجام می‌شود، به وسیله گاز سیانور به وقوع می‌پیوندد و برخی قاتلان با استفاده از کپسول‌های کوچک گاز CO که امروزه رایج و متداول شده است، دست به جنایت می‌زنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی در پاسخ به این سوال که علت چند درصد از این گونه جنایت از سوی پلیس مشخص می‌شود، گفت: با توجه به این که چگونگی و علت جنایات در دو مرکز تشخیص هویت و سازمان پزشکی قانونی مورد بررسی قرار می‌گیرد، معمولا ۹۰ درصد از علت این گونه جنایات مشخص می‌شود، این درحالی است که آنالیز نمونه‌های جمع‌آوری شده از صحنه‌های جنایات نیز با موفقیت بیش از ۹۹ درصدی همراه است.

این خبر مربوط به سال ۸۷ میباشد.

🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻

شیمی جنایی و علوم جنایی در ایران

در حاضر در کشور عزیزمان علم شیمی گسترش پیدا کرده است. این رشته گرایشهای مختلفی دارد که برای آشنایی با گرایشهای مختلف آن میتوانید به وب سایت تخصصی شیمی (شیمینه) قسمت معرفی رشته ها مراجعه کنید. یکی از شاخه های جالب و پر کاربرد در شیمی، رشته شیمی جنایی است. متاسفانه در دانشگاه های وزارت علوم این گرایش کار نشده است. با توجه به این نیاز مجموعه از اطلاعات مورد نیاز این گرایش جمع آوری شده است و به زودی به چاپ خواهد رسید. در یک قسمت از این کتاب معرفی این گرایش را میخوانیم.

“بسیاری از دانشمندان علم جنایی، شیمیست هستند. شیمیدانان جنایی از دانش خود برای آنالیز و ارزیابی شواهد فیزیکی نظیر الیاف، رنگ­ها، مواد منفجره، بقایای مواد، داروها و مواد مخدر، شیشه، خاک، اسناد، ابزارهای کا­ر و سلاح­ها استفاده می­کنند. در کاربرد وسیع­تر، شیمیدانان جنایی دانش خود را همچنین برای بررسی مواد سمی(بررسی سموم و اثرات آن­ها)، اثر انگشت­ها، اثر کفش و پا، اثر رد ماشین و ارزیابی مو و آنالیز DNA به کار می­برند. البته باید این نکته را متذکر شد که بسیاری از آنالیزهای جنایی به مقداری از تخصص در علوم شیمی نیاز مبرم دارد. بنابراین شیمی هم به صورت قاعده ­مند و هم به صورت غیرقاعده ­مند در شاخه­ های مختلف علم جنایی حضور دارد.”

دانستن این اطلاعات در زندگی روزمره بسیار پر کاربرد و مفید خواهد بود و منبعی برای دانشجویان و اساتید و علاقه مندان به این گرایش در رشته شیمی میباشد.

💪🏻در پیش گفتار این کتاب میخوانیم:

کتاب شیمی جنایی (علوم جنایی برای عموم)

امکان تهیه این کتاب توسط دپارتمان تخصصی شیمی فراهم شده است.

این کتاب تمام رنگی بوده و تعداد صفحات آن ۱۷۸ صفحه میباشد.

forensic poster1

برای تهیه این کتاب

برای تهران به دفتر فروش،‌ خیابان آزادی، بعد از دانشگاه صنعتی شریف، کوی صادقی پلاک ۳۳ واحد ۱۰ مراجعه کنید. تلفن: ۶۶۱۵۹۹۲۶

هزینه: ۳۵۰۰۰ تومان

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *