اخبار

پرکردن دندان ها به کمک ماده ای قدرتمند+اینفوگرافیک

پژوهشگران دانشگاه علوم و سلامت اورگن به ماده ای جدید برای پر کردن دندان ها دست یافته اند که از مواد فعلی قدرتمندتر بوده و نیز طول عمر بیشتری دارد.
، موادی که برای پر کردن دندان ها استفاده می شوند، طول عمر محدودی دارند. این در حالی است که بسیاری از افراد تصور می کنند ماده ای که دندان هایشان به وسیله آن پر شده، قرار است تا همیشه استفاده شود.
اکنون محققان دانشگاه اورگن (Oregon) ایالات متحده توانسته اند یک ماده جدید برای دندان پزشکان تولید کنند که با استحکام بیشتر، عمر دندان ها را طولانی تر خواهد کرد. این گروه همچنین موفق به تولید یک چسب جدید برای نگهداری از این فیلر شده اند.
در نتایج حاصل از آزمایشاتی که بر روی این ماده پر کننده انجام شده است، مشخص شده این ماده کامپوزیتی قادر است تا ۲ برابر نسبت به موادی که تا به حال برای پر کردن دندان ها استفاده می شده، از خود در برابر شکستگی مقاومت نشان دهد.
شاید جالب باشد که بدانید این ماده کامپوزیتی، حاوی ترکیبی به نام تیوراتان (thiourethane) است که در پوشش های محافظ برای عرشه کشتی ها و خودروها استفاده می شود. به این ترتیب می توان در صحت نتایج مبنی بر استحکام این ماده پلیمری، اطمینان حاصل نمود.
همچنین در این چسب تولید شده از پلیمرهایی به نام متیل آکریلامید (meth acrylamides) نیز استفاده شده است. پس از مدت ۶ ماه آزمایش در یک محیط مشابه به محیط دندان، مشخص شد که در مقایسه با چسب های استاندارد فعلی نسبت به آسیب های ناشی از باکتری ها، آنزیم های داخل دهان و آب، تا ۳۰ درصد مقاوم تر است.
سرپرست این پروژه، پروفسور کارمم فیفر است که می گوید:
«طول عمر مفید ترمیم های دندانی در حال حاضر، معمولا ۷ الی ۱۰ سال است. این مواد تحت فشار جویدن قرار می گیرند یا فضاهای خالی بین آنها و دندان ایجاد می شود که اجازه نفوذ باکتری ها به داخل شان را می دهد. به این ترتیب حفره های جدیدی در این مواد به وجود می آید.»
او ادامه می دهد: «مواد قدرتمندی که امروزه در دندان پزشکی ارائه می شود، به این معنی است که بیماران دیگر مجبور نیستند تا دندان های پر شده را ترمیم یا جایگزین کنند. این مواد ضمن صرفه جویی در زمان و هزینه، مانع از بروز مشکلات جدی و درمان های پیچیده خواهد شد.»

مواد پر کننده دندان ها

برای پر کردن دندان ها از مواد مختلفی نظیر کامپوزیت، آمالگام، سرامیک یا چینی (پرسلن) و همچنین طلا استفاده می شود که هر کدام فارغ از بحث اقتصادی، مزایا معایبی دارند. طول عمر این مواد نیز با یکدیگر متفاوت است.
۱. آمالگام

قدیمی ترین ماده ای که معمولا برای پر کردن دندان ها استفاده می شود، همان آمالگام است که علاوه بر مقاوم بودن، هزینه کمی دارد. مشکل بزرگی که آمالگام ایجاد می کند آن است که رنگ فلز به مرور زمان تیره خواهد شد؛ به این ترتیب بسیاری از افراد تمایل چندانی به استفاده از این ماده ندارند.
علاوه بر این، برای استفاده از آمالگام می بایست بخش سالم دندان تراشیده شود تا بتوان ماده را به خوبی به دندان چسباند. نکته ای که در رابطه با آمالگام شایان توجه است، این است که احتمال بروز حساسیت به گرما و سرما وجود دارد؛ چرا که آمالگام یک ماده فلزی است.
۲. کامپوزیت

ظاهر کامپوزیت مشابه دندان های طبیعی است و در صورت استفاده از آن، نیازی به تراشیدن خود دندان نیست. از آنجایی که کامپوزیت ها ترکیبات پلیمری هستند، برعکس فلزات دچار خوردگی یا تغییر رنگ نخواهند شد.
چسباندن این ماده به دندان سبب مقاومت بیشتر آن خواهد شد و انتخاب کاملا مناسبی برای ترمیم پوسیدگی های کوچک به شمار می آید.
اما می توان قیمت کامپوزیت ها را بزرگترین نقطه ضعف این مواد بر شمرد. کامپوزیت ها معمولا برای ترمیم پوسیدگی های بزرگ توجیه ندارند؛ همچنین هزینه بالاتری نسبت به آمالگام خواهد داشت.
زمانی که برای پر کردن دندان ها با کامپوزیت گذاشته می شود، نسبتا طولانی است و این ماده در برابر لک چای یا قهوه، آسیب پذیر است.
۳. سرامیک یا چینی (پرسلن)

این ماده بر خلاف کامپوزیت ها و آمالگام، به دندان چسبانده نمی شود. در تولید این ماده در آزمایشگاه های دندان پزشکی، آن را به نحوی آماده می کنند که پوسیدگی دندان را کاملا پوشش دهد.
به دلیل شباهت این ماده به دندان طبیعی، پرکردگی قابل تشخیص نخواهد بود.
مشکل اساسی سرامیک ها این است که هزینه اقتصادی این مواد در مقایسه با کامپوزیت ها و آمالگام، بسیار بیشتر است. به خاطر ماهیت حجیم این ماده در برابر پر کردن با آمالگام، باید بخش بیشتری از دندان سالم تراشیده شود.
۴. طلا

گران ترین ماده ای که برای پر کردن دندان ها استفاده می شود، طلا است. از این ماده زمانی استفاده می کنند که استحکام خیلی بالا مدنظر باشد.
ترمیم طلایی مشابه ترمیم سرامیکی در آزمایشگاه آماده می شود و به افرادی توصیه می گردد که می خواهند پرکردگی مقاوم در برابر خوردگی و تغییر رنگ داشته باشند.
طلا اجازه نفوذ باکتری، آب دهان و ذرات غذا به سوراخ ناشی از پوسیدگی را نخواهد داد.
همانطور که متوجه شده اید، ایرادی که در روش پر کردن دندان با استفاده از طلا مشهود است، هزینه سرسام آور آن می باشد. به علاوه، رنگ طلایی پوشش در کنار رنگ سفید دندان ها، کاملا مشخص است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *