اخبار

لیمونن(اسانس پوست پرتقال)

اسانس پوست پرتقال لیمونن C10H16 نام دارد. این ماده که یک ترپن با فرمول عمومی CnH2n-4 می باشد.

حدود یک درصد پوست پرتقال را لیمونن تشکیل میدهد.

لیمونن ماده ی روغنی شکلی و بی رنگ می باشد ، سبک تر از آب است و موقع استخراج بر روی آب قرار میگیرد. این ترپن در صنایع آرایشی بهداشتی، در صنایع خوراکی و داروسازی کاربرد دارد. جالبه شما هر بار که پرتقال می خورید بدون آن که بخواهید و بدانید دستتان به این اسانس آغشته شده و پوست شما را مرطوب می کند و به طور غریزی پس از میل پرتقال دستان خود را به هم می مالید تا پوستتان به این اسانس خوب آغشته شود. و همچنین مقداری از آن را میل می نمایید،( کاربردهای آرایشی بهداشتی و خوراکی، دارویی) برای استخراج این اسانس در دوران نوجوانی که در خانه آزمایشگاه کوچکی داشتم روشی را به طور اتفاقی، زمانی که آزمایش های کور بر روی مواد طبیعی و دور ریز مثل پوست میوه ها و …. انجام می دادم پیدا کردم که هر ساله این روش را به شاگردانم یاد می دهم.

روش کار به طور خلاصه به شرح زیر است

۱- پوست پرتقال را خرد کرده داخل بالن شاخه دار بریزید.
۲- برای هر ۱۰۰‌گرم پوست پرتقال ۶ گرم سود سوز آور و ۵۰ سی سی آب بریزید.
۳- دستگاه تقطیر را سوار کرده به ملایمت حرارت دهید.
پوست پرتقال در محلول سود حل می شود و اسانس به راحتی و به سرعت در مدت زمان حدود ۵ دقیقه خارج می شود که با دکانتور می توانید آن را جدا کنید.

اگر هنگام حرارت دادن مواظب باشید محلول کف نکند و از لوله ی بالن شاخه دار خارج نشود مایع لیمونن بی رنگ و خنثی می باشد چون محلود سود در اثر حرارت خارج نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *