اخبار

قدیمی ترین جدول تناوبی عناصر جهان در اسکاتلند کشف شد

همانطور که سال ۲۰۱۹ میلادی شروع شده، به احتمال فراوان سال پرباری برای شیمی خواهد بود؛ چرا که پس از نامگذاری آن به عنوان سال جهانی جدول تناوبی عناصر و برگزاری رویدادهای مختلف، اکنون قدیمی ترین جدول تناوبی عناصر کشف شده است.
دانشگاه «سنت اندروز» اسکاتلند از کشف قدیمی ترین جدول تناوبی جهان خبر داده است. این جدول دارای قدمتی بیش از ۱۳۰ سال است.
شنیدن داستان کشف قدیمی ترین جدول تناوبی عناصر جهان اما خالی از لطف نیست.
این جدول، مدت ها قبل توسط یکی از شیمیدان های دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند، در میان مجموعه ای از لوازم قدیمی آزمایشگاه پیدا شد.
جدول تناوبی یاد شده برخلاف بزرگ بودن، بسیار شکننده و در حال از بین رفتن بوده است.
گفتنی است که دانشگاه سنت اندروز، سومین دانشگاه قدیمی در میان تمام کشورهای انگلیسی زبان در سراسر دنیاست.
طبق گفته مسئولان دانشگاه، این جدول مشابه نسخه دوم جدول تناوبی مندلیف است که او در سال ۱۸۷۱ میلادی ارائه کرد.
در بررسی های اولیه، قدمت جدول کشف شده بین سال ۱۸۷۵ تا ۱۸۸۸ تعیین شده اما گروهی از متخصصان پس از کنکاش های مداوم، طراحی آن را میان سال های ۱۸۷۹ تا ۱۸۸۶ برآورد کرده اند.

جنس آن از کاغذ است و صفحه پشتی اش با لایه ای از پارچه کتان پوشش داده شده اما به دلیل نگهداری در شرایط نامناسب، تا مرز نابودی پیش رفته بود.
احیای مجدد این جدول، نیازمند کارهای دقیق و ماهرانه ای همچون پاکسازی آلودگی ها، شستشو، جداکردن پارچه کتانی، بازسازی پارگی ها و نیز بخش های کنده شده بود.
در نهایت پس از تایید شدن قدمت و ارزش مادی جدول تناوبی یافت شده، اکنون در محفظه ای با دمای تحت کنترل از آن نگهداری می شود.
آنطور که دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند درباره قدیمی ترین جدول تناوبی عناصر بیان کرده، تاکید نموده که این جدول تنها نمونه باقی مانده از دوره مذکور در اروپاست و تا زمان پیدا شدن نمونه ای با قدمت بیشتر، به عنوان قدیمی ترین جدول تناوبی جهان یاد خواهد شد.
کاملا مشخص است که جدول تناوبی عناصر شیمیایی، یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین دستاوردهای بشر، به خصوص در زمینه علم شیمی است که ماهیت شیمیایی، زیست شناسی و نیز دیگر رشته ها را بازتاب می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *