اخبار

فلز مایع کشسان شبیه ربات فیلم ترمیناتور شناخته شد

در مجموعه فیلم های نابودگر یا ترمیناتور، نوعی فلز مایع کشسان در ساخت ربات ها استفاده شده بود که اکنون تبدیل کردن آن فیلم به واقعیت، چیزی شبیه به رویا است.

محققان انجمن شیمی آمریکا به تازگی ویدیویی را منتشر کرده اند که خبر از ساخت یک فلز مایع کشسان می دهد.

طبق یادداشت های مقاله، این فلز مایع کشسان و مغناطیسی می تواند در فضای آزاد به صورت سه بعدی حرکت داده شود.

به عبارت دیگر، به سادگی می توان با یک آهنربا شکل فلز یاد شده را تغییر داد. همچنین می توان به گونه ای آن را تغییر داد که ارتباط الکتریکی بین مدارها را برقرار کند.

پژوهشگرانی از دانشگاه پکن در چین این پروژه را به مرحله اجرایی رسانده اند. برای تولید این فلز ذرات آهن به یک قطره ایندیم، گالیم و آلیاژی غوطه ور شده در هیدروکلریک اسید (HCl) اضافه شده اند.

در ادامه یک لایه از اکسید گالیم در سطح قطره به وجود آمد که سبب کاهش تنش سطحی فلز مایع شد. این موضوع دلیلی است بر قابلیت کشسانی و حرکت بدون تکه تکه شدن فلز.

با کمک آهنربا می توان فلز مایع کشسان را به گونه ای تغییر شکل داد که اتصال بین مدارها را برقرار کند. گفتنی است که این فلز در دمای عادی اتاق که ۲۵ درجه سانتی گراد است، حالت مایع دارد.

بسیاری از فلزات مایع تنها می توانند به صورت افقی افزایش طول داشته باشند اما فلز تازه کشف شده، قابلیت افزایش طول به صورت عمودی را هم دارد.

علاوه بر این ها، به کمک استفاده از ۲ آهنربا می توانید طول فلز مایع کشسان را تا ۴ برابر نیز افزایش دهید.

اگر چه این دستاورد بزرگی محسوب می شود اما به نظر نمی رسد که به این زودی ها شاهد ربات هایی با بدنه فلز مایع کشسان باشیم که بتوانند به سادگی تغییر شکل دهند.

محققان و پژوهشگران این پروژه اعتقاد دارند که بالاخره این فلز خواهد توانست در ساخت ربات های نرم به کار گرفته شده و فیلم نابودگر را به حقیقت تبدیل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *