مقالات

دهانشویه کربوهیدرات:سلاح مخفی انگلیسی ها برای بهبود عملکرددر جام جهانی 2018

وقتی که با دقت پای یک مسابقه فوتبال بنشینید، متوجه می شوید اغلب بازیکنان در جریان بازی به جای نوشیدن آب، تنها دهان خود را شستشو می دهند. البته این قضیه در فوتبال اروپا صادق است نه ایران.

در جام جهانی اخیر که با قهرمانی تیم ملی فرانسه هم به پایان رسید، چنین صحنه هایی را شاهد بودیم.

حالا کارشناسان با بررسی های خود، علت جالبی برای این موضوع پیدا کرده اند که شاید به فکر کمتر کسی خطور می کرد.

اهمیت پیروزی در جام جهانی برای تیم های مختلف از شرق و غرب جهان آنقدر زیاد است که از روش های مختلفی مثل نوشیدن مایعات مجاز تا تنفس آمونیاک برای کسب موفقیت استفاده می کنند.

از طرفی، در طول برگزاری یک مسابقه فوتبال بارها شاهد بودیم که انگار بازیکنان به جای نوشیدن مایعات درون بطری (و برای رفع عطش خود)، تنها دهانشان را با آن شستشو داده و سپس آب را به بیرون پرت می کردند.

اما دلیل اینکار چه می تواند باشد؟

پاسخ محققان علوم ورزشی به این سوال، روشی به نام دهانشویه کربوهیدرات (carb rinsing) است که طی آن ورزشکاران به جای نوشیدن مایع کربوهیدرات، فقط دهان خود را با آن شستشو می دهند.

ناگفته نماند که این پدیده در رشته های ورزشی دیگر هم کاربرد دارد.

فرآیند carb rinsing باعث ارسال پیامی مبنی بر در راه بودن انرژی به مغز شده و اینگونه آن را هوشیار و آماده نگه می دارد.

ابتدا گیرنده های عصبی دهان، کربوهیدرات را شناسایی کرده و سپس سیگنال های انرژی را به بخش مربوط به لذت و پاداش مغز مخابره می کنند. اینگونه مغز فریب خورده و با بر هم زدن برنامه ذخیره انرژی، فرمان های لازم برای حرکات با استقامت و قدرت بیشتر را به ماهیچه ها ارسال می کنند.

از جمله کسانی که ظاهرا چندین بار به روش دهانشویه کربوهیدرات متوسل شده اند، می توان به «کریس رونالدو»، «هری کین» و «دله علی» اشاره کرد.

اگرچه تیم انگلیس با پنهان کاری شدید از رژیم غذایی خود محافظت می کند اما روزنامه نیویورک تایمز با استناد به یکی از منابع آگاه، مدعی شده دهانشویه کربوهیدرات یک روش استاندارد در این تیم به شمار می رود.

مطالعه ای که سال گذشته روی چندین فرد بین ۲۰ تا ۳۰ ساله صورت گرفته و در مجله اروپایی علم ورزش به چاپ رسیده، حاکی از این است که دهانشویه کربوهیدرات در ارتقای مواردی نظیر پرش، پرش سینه، اسکات، دو سرعتی و هوشیاری ورزشکار تاثیر به سزایی دارد.

پزشکان علی رغم تاکید بر کارایی این مکانیسم، نسبت به افزایش استفاده از آن در فوتبال حرفه ای هشدار داده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *