مقالات

برندگان نوبل شیمی 2018:یک بریتانیایی و دو آمریکایی

برندگان نوبل شیمی سال ۲۰۱۸ موفق به ساخت مواد دارویی جدید در زمینه پادتن ها و آنزیم ها شدند.

نوبل شیمی ۲۰۱۸ به طور مشترک به فرانسیس آرنولد، جرج اشمیت و گرگوری وینتر به دلیل تلاش هایشان در زمینه ساخت آنزیم و آنتی بادی های اثرگذار در ساخت مواد شیمیایی و دارویی جدید اعطا شد.

خانم آرنولد، پنجمین بانویی است که موفق به دریافت نوبل شیمی و نیمی از جایزه نقدی آن (۹ میلیون کرون سوئد یا یک میلیون دلار) شده است.

نیمی دیگر از این جایزه بین اشمیت آمریکایی و وینتر بریتانیایی تقسیم می شود.

با اینکه این سه نفر برندگان نوبل شیمی ۲۰۱۸ هستند اما نوبل امسال کمی وارد حیطه پزشکی شده است.

این جایزه تا حدود زیادی تحت تاثیر قدرت تکامل بود و این محققان هم با استفاده از همان اصول قبلی (گزینش و تغییرات ژنتیکی) توانستند پروتئین هایی برای حل کردن مسائل شیمی بشر بسازند.

 

گفتنی است که حضور خانم ها در میان برگزیدگان سال ۲۰۱۸ پررنگ بود؛ چرا که خانم «Donna Strickland» که یک فیزیکدان کانادایی است، موفق به کسب جایزه نوبل فیزیک امسال شده بود.

آنزیم هایی که خانم آرنولد تولید کرده، در طیف وسیعی از صنایع قابل استفاده است. از تولید مواد شیمیایی سازگار با محیط زیست همچون داروها گرفته تا تولید سوخت های تجدیدپذیر برای حمل و نقل پاک یا سبز.

آنچه که اشمیت را حائز کسب این جایزه ارزشمند کرده اما ساخت پروتئین های جدید است.

او با استفاده از نوعی ویروس که باکتری ها را آلوده می کند، روشی نو برای ساخت پروتئین ها ارائه کرده؛ در حالی که وینتر نیز از همین روش برای تکامل جهت دار پادتن ها (آنتی بادی) با هدف تولید داروهای نوین کمک گرفته است و به این ترتیب این سه نفر، به عنوان برندگان نوبل شیمی ۲۰۱۸ معرفی شدند.

بد نیست اشاره کنیم که امسال برای اولین بار در چند دهه اخیر، جایزه نوبل ادبیات به دلیل رسوایی های جنسی پیش آمده در آکادمی سلطنتی علوم سوئد که متولی برگزاری این رویداد است، اهدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *