اخبار

جدول تناوبی فانتزی با شعر و تصویرهای رنگارنگ:ترکیب علم وهنر

ایجاد جذابیت برای مفاهیم آموزشی، تاثیر بسیار زیادی در یادگیری خواهد داشت. اکنون جدول تناوبی فانتزی که با شعر و تصویرهای رنگارنگ و زیبا ساخته شده، یکی از همین موضوعات است.
جدول تناوبی عناصر شیمیایی به جهت برخورداری از المان های گوناگون، ظرفیت بالایی برای خلاقیت دارد.
جدول تناوبی یک چشم انداز از زیبایی هاست که در عین حال می تواند کمی هم مرموز باشد. اگر آخرین دفعه ای که به این جدول نگاه کردید دوران دبیرستان باشد، اکنون فرصتی عالی است تا مجددا یک نگاهی به این جدول بیندازید.
به مناسبت صد و پنجاهمین سالگرد دیمیتری مندلیف، بنیانگذار جدول عناصر شیمیایی، سازمان ملل متحد سال ۲۰۱۹ را به نام سال جدول تناوبی نامگذاری کرد.
این سازمان اعلام کرده که جدول تناوبی نه تنها در شیمی، بلکه در علوم دیگر نظیر زیست شناسی و فیزیک هم منجر به دستاوردهای ارزنده ای شده است.
در نتیجه نسخه های تعاملی، رنگارنگ و حتی شاعرانه ای که به نام جدول تناوبی فانتزی می شناسیم، دنیایی باشکوه از هیدروژن، رودیم و نوبلیم را در برابر دیدگان شما به نمایش می گذارد.
در این شکل ها از جدول تناوبی فانتزی در کنار نام هر عنصر، تصویر و کلمه ای متناسب با خصوصیت یا کاربرد آن ماده قرار دارد.

به عنوان مثال در کنار عنصر طلا (Au)، تصویر جواهرات وجود دارد و در کنار تصویر Na نیز یک نمکدان دیده می شود.
این جدول تناوبی مصور را یک مهندس بازنشسته نرم افزار به نام «کیت ایونوالدسن» برای دانش آموزان نوجوان طراحی و ارائه کرد. اکنون ایده او با استقبال زیادی برای بزرگسالان مواجه شده است.
تصویرها علاوه بر کاربرد، به خصوصیات جالب عناصر هم اشاره می کنند.
برای مثال در خانه مربوط به عنصر کروم (Cr)، ظروف غذای ضد زنگ را مشاهده می کنید. همچنین در خانه مربوط به ایریدیم (Ir)، تصویر شمع خودرو در حال جرقه زدن قرار گرفته است.
این تصاویر می توانند به شما کمک کنند تا ارتباط عناصر جدول تناوبی را با دنیای روزمره خود بهتر درک کنید.
بد نیست اشاره ای کنیم به معرفی شاعرانه عنصرهای شیمیایی که در سال ۲۰۱۷ ارائه شد.
مجله علمی Science در سال ۲۰۱۷ میلادی، نوعی جدول تناوبی عنصرها را به نمایش گذاشت که برای هر عنصر، یک هایکو (نوعی سبک شعری ژاپنی) در نظر گرفته بود. مثلا برای هیدروژن از این تعبیر استفاده شده بود:
«هیدروژن با گوهر درون خود تمامی این ها را می بخشد: یک پروتون تنها؛ آب، زندگی و سوخت ستارگان.»
اما فقط آسیایی ها از چنین خلاقیت هایی برای ساخت جدول تناوبی فانتزی استفاده نمی کنند. دانشگاه ناتینگهام انگلستان نیز برای ساخت جدول تناوبی های جذاب، ویدیوهایی در یوتیوب منتشر کرد تا با روشی خلاقانه به معرفی هر عنصر بپردازد.
گفتنی است که چنین رویکردهایی، یک روش عالی برای معرفی و شناخت بهتر عنصرهای شیمیایی است. از جیوه گرفته تا فرانسیم و سزیم، همگی در این نسخه های مدرن و رنگارنگ جدول تناوبی می توانند تجربه لذت بخش تری نسبت به جداول موجود برای تان خلق کنند.
آیا به نظر شما بهتر نیست در کلاس های درس فعلی که فضای بی روح و سردی را تجربه می کند، از این مدل آموزش ها استفاده کرد؟ جدول تناوبی با چنین رویکرد کاربردی را می پسندید یا صرفا حفظ کردن آن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *